Wydarzenie roku
Zrealizowana przez markę Koral we współpracy z Ekipą kampania zrewolucjonizowała podejście do marketingu skierowanego do pokolenia Z. Pokazała, jak olbrzymi potencjał kryje się w najmłodszym pokoleniu, a kluczem w dotarciu do niego jest wykorzystanie właśnie Influencerów jako tych, którzy stanowią autorytety i wzorzec dla młodego pokolenia. Sprawiło to, że nie tylko przygotowany koncept komunikacyjny doskonale podgrzał atmosferę i zainteresowanie samym produktem (np. za pewien PR-owy strzał w 10-tkę uznaję sprzedawanie papierków po lodach Ekipy na Allegro po kilkaset złotych), ale również do komunikacji włączyli się sami klienci, czyli dzieci i młodzież sprawiając, że buzz wokół produktów i samej akcji osiągnął niebywałe rozmiary. Można jedynie domniemać, że przerosły one oczekiwania nawet samej marki Koral, gdyż dostępność lodów stała się w pewnym momencie bardzo ograniczona. Relacje z poszukiwań oraz bitwy o nie urosły wręcz do legendy, a sam produkt stał się towarem trudnodostępnym i przez to luksusowym.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Rok 2021 upłynął w mojej ocenie pod hasłem wideo – zmieniając jego formy i mocno ewoluując na przestrzeni tego czasu. W popularyzacji tego trendu niemały udział miała aplikacja TikTok, której fenomen sprawił, że jako bardzo przystępne medium zaczęła przyciągać nie tylko najczęściej identyfikowane z nią najmłodsze pokolenie, ale zaktywizowała również odbiorców w wieku 18-34. Prostota obsługi, mnogość funkcji i możliwość tworzenia nieszablonowych treści sprawiają, że TikTok stał się nr 1 w tej kategorii. Oznacza to w mojej ocenie równocześnie rozkwit udziału TikTokerów w kampaniach marek – w końcu tam, gdzie obecni są nasi odbiorcy, powinniśmy być obecni i my. Z kolei to, co będzie wg mnie gamechangerem roku 2022 i wbrew pozorom nie jest tylko chwilową modą to niezbywalne i unikatowe tokeny NFT emitowane przez twórców. W minionym roku mieliśmy kilka przykładów ciekawych akcji opartych o tokeny, wśród których zdecydowanie warto wyróżnić influencerkę Marti Renti, która za prawie milion złotych sprzedała… Cyfrową Miłość. Mimo kontrowersji może to oznaczać konieczność zejścia z utartych, marketerskich ścieżek i zastanowienie nad tym jak wykorzystać wskazany trend w naszych działaniach i prowadzonych kampaniach.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Czas pandemii sprawił, że coraz mocniej przywiązaliśmy się lub wręcz uzależniliśmy od mediów społecznościowych. Sprawiło to, że stały się one dla nas źródłem informacji, miejscem spotkań ze znajomymi i rodziną, a także miejscami do dyskusji, w których oczekujemy jeszcze mocniej niż kiedykolwiek opinii i komentarza od obserwowanych przez nas liderów opinii/influencerów. Nie tylko z tego tytułu fani powiedzieli sprawdzam co w ważnych dla mnie tematach sądzą moi idole, ale również głoszone opinie zaczęły mieć wpływ na decyzje marek w zakresie realizacji potencjalnych kooperacji i wspólnych kampanii.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Wyzwaniem dla wielu influencerów będą kontrole ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapowiedział nie tylko działania w zakresie prawidłowego oznaczania odpłatnej promocji produktów lub usług, ale również weryfikacji faktu, czy influencerzy nie promują tzw. scamu. Odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Bezwzględnie dla wielu twórców, jak i marek nadanie transparentności ich współpracom będzie należało do pewnych wyzwań, ale z pewnością pozwoli na uporządkowanie nieuregulowanego obszaru w tym zakresie.
Czytaj więcej na: Wirtualnemedia.pl.